دستورالعمل ها در بیمارستان
1- دستورالعمل نگهداری و ضدعفونی ترمومتر c:
1. ترمومترهای دهانی باید به صورت خشک و تمیز نگهداری شوند.
2. نگهداری دائم ترمومتر در مواد ضدعفونی، باعث افزایش احتمال رشد باسیل های گرم منفی خواهد شد.
3. در صورتیکه برای بیمار از ترمومتر اختصاصی استفاده می شود بایستی بعد از هر بار استفاده، توسط پنبه یا گاز آغشته به الکل 70% تمیز شده، سپس با آب شستشو و بصورت خشک برای دفعات بعدی نگهداری شود.
2- دستورالعمل نگهداری و ضدعفونی لارینگوسکوپ:
در اکثر موارد شستشوی تیغه لارینگوسکوپ با الکل و خشک کردن آن کافی است ولی اگر نیاز به 53 پلاس ضدعفونی کردن باشد، غوطه ور نمودن در الکل 70% برای مدت 10 دقیقه یا دکونکس به مدت 15 دقیقه الزامی است.
3- دستورالعمل استفاده از صابون مایع:
1. در صورتیکه هنگام استفاده از صابون مایع اطراف ظرف شویی آلوده به قطرات صابون گردید، بایستی روزانه تمیز و صابون های اضافی پاک گردد.
2. پس از اتمام صابون موجود در ظرف صابون مایع، از پر کردن مجدد آن خودداری کرده و حتما پس از شستشو و خشک کردن ظرف، اقدام به پر کردن آن نمایید.
3. باقی ماندن آلودگی ها در اطراف ظرف مذبور و یا پر کردن مجدد آن، بدون شستشو و خشک نمودن، باعث رشد باکتری های بیمارستانی در صابون مایع می گردد.
4- دستورالعمل ضدعفونی به هنگام پاشیدن خون و مواد آلوده بر روی سطوح:
1. در مورد بیشتر موادی که بر روی سطوح پخش می شوند(ازجمله مواد غذایی، ادرار یا استفراغ) تمیز نمودن با آب یا مواد شوینده کافی به نظر می رسد. در مورد موادی که به طور بالقوه می توانند حاوی ارگانیسم مضر باشند بایستی از مواد ضدعفونی کننده استفاده شود.
2. استفاده از دستکش های یکبار مصرف جهت تمیز نمودن این مواد الزامی است. در مواردی که خطر الوده شدن لباس ها وجود دارد پوشش محافظ نیز باید استفاده گردد.
3. در صورت ریخته شدن خون، مایعات و یا هر گونه مایع آغشته به خون بایستی ماده ضدعفونی کننده(هیپوکلریت سدیم با غلظت1%) جهت پاک کردن و ضدعفونی مورد استفاده قرار گیرد.
4. نحوه تمیز کردن: ابتدا دستمال پارچه ای یا کاغذی حوله ای را بر روی مایع آلوده ریخته شده انداخته، تا مواد آلوده جذب گردند و سپس مایع ضدعفونی کننده را بر روی آن ریخته وصبر کرده تا حداقل به مدت 10 دقیقه به همان حال باقی بماند سپس کلیه پارچه ها، دستمال، دستکش و احتمالا پوشش مورد استفاده به نحو مطلوب دور انداخته شوند.
5- در مواردی که استفاده از هیپوکلریت سدیم موجب آسیب رساندن به سطوح می گردند، استفاده از ماده جایگزین مانند(آب اکسیژنه 3%) مناسب می باشد. ذکر این نکته ضروری است که مایع ضدعفونی کننده بایستی به طور صحیح و دقیق رقیق شده و برای هر بار استفاده بصورت تازه تهیه گردد.
5-دستورالعمل شستشوی توالت:
توالت ها حداقل روزانه یکبار بایستی نظافت شوند، بعلاوه در مواردی که بصورت قابل رویت آلوده باشند نیز نظافت الزامی است. جهت نظافت روتین استفاده از محلول دترجنت کافی است. در مواردی که محل شستن بصورت آشکار آلوده بوده و یا بعد از استفاده بیمارانی که مبتلا به عفونت دستگاه گوارش می باشند صفر درصد بوده و پس از شستن، ضدعفونی نمودن الزامی است. مایع ضدعفونی کننده مورد استفاده هیپوکلریت سدیم 5% می باشد. در صورت استفاده از آن، محل نشستن بایستی با آب شستشو شده و قبل از استفاده خشک گردد. ریختن مایع ضدعفونی کننده در فاضلاب هیچ نقشی در کاهش میزان عفونت بیمارستانی ندارد.
باسلام